18/04/2013 | 7:35
Kategorier: General

Dansk deltagelse i international Calvados-konkurrence

Tur/Retur til fransk cocktailkultur

Calvadoscocktails til aftensmaden

Dagene fra lørdag d. 6. april til tirsdag d. 9 april 2013 stod for alvor i æblernes tegn, da den danske bartenderdelegation tog til Normadiet for at udkæmpe kampen om kreationen af den bedste calvadoscocktail. Dette dannede baggrunden for at spændende møde i mellem forskellige kulturer og vaner – både foran og bag ved bardisken. 

Af Daniel Abildgaard Rasmussen

I en bartenders perspektiv var det tidlig lørdag morgen den danske delegation mødtes i Kastrup Lufthavn for sammen at drage til Deauville i Nordfrankrig for at forsvare de rød/hvide farver ved den 17. udgave af Trophées Internationaux des Calvados Nouvelle Vogue. Den lille danske gruppe bestod af Martin Rye Pedersen fra FUGU, der vandt den danske udtagelseskonkurrence tidligere i år, Ulrich Deleuran Steffensen fra No. 14 Vinbar i Vejle, der var den bedst placerede tidligere EBS-studerende til udtagelseskonkurrencen, DBL formanden Helle Aslak, DBL bestyrelsesmedlem Daniel Abildgaard Rasmussen og journalisten Morten Bach Nielsen fra bartenderbloggen stirred.dk.

Flyvetiden blev primært brugt til at indhente noget af den søvn som bartendere altid er bagud med, så alle var klar til den hurtigste sightseeing i Paris midtby i nyere tid. På under 5 timer blev diverse historiske pladser, kirker, kongeslotte og kejsermonumenter oplevet til fods. Sightseeingen blev afsluttet med et voldsomt angreb på den lokale McDonalds på Champs-Élysées, hvor historiens blodige vingesus blev diskuteret, mens en knapt så blodig burgerbøf tilfredsstilte den opbyggede appetit. Lørdag aften blev afsluttet på os bartenderes hjemmebane, i forhold til historiske årstal og begivenheder, da MojitoLabs eksperimenter med den klassiske cubanske cocktail blev prøvesmagt.

Søndag eftermiddag blev det officielle program skudt i gang, der blev startet med fælles bustur med de andre landes delegationer fra Paris til Deauville i Normandiet. Undervejs blev der holdt ind ved destilleriet for Busnel Calvados for at få indtryk af, hvad det egentlig var for en spiritus, vi skulle komme til at lære så godt at kende over de kommende dage. Dette gøres jo bedst med et anseligt antal smagsprøver, og med maven fyldt af æblebrandy og ostemadder gik turen videre til en nærliggende restaurant for at få aftensmad. Her blev den franske madkultur virkelig vist frem, eftersom buffeten bugnede med snegle, østers, blæksprutteringe og crème brûlées, hvortil der blev serveres rigelige mængder af æblecider, æblevin og æblebrandy.

Næste formiddag blev konkurrencedagen skudt i gang med prøvesmagning på forskellige brands af Calvados. En tilsyneladende forholdsvis simpel blindsmagning, hvor vi skulle skelne calvados, rom, armagnac og cognac fra hinanden, viste sig at være en langt sværere opgave end først antaget. ”I det mindste fik I gættet rigtigt med hensyn til med at udpege Calvadosen, hvilket jo er langt det vigtigste” trøstede en storsmilende calvadosproducent os med.

Om eftermiddagen kom endelig det tidspunkt som alle spændt havde ventet på. Selve konkurrencen om hvem, der kunne præsentere verdens bedste cocktail baseret på Calvados og stikke af med hæder, ære og sølvshaker. Det var de yngste bartendere, der lagde ud, hvor Ulrich leverede en stilsikker og overskudsagtig præstation da han shakede frisk ingefær, lime juice, sukkersirup, æblejuice, Angosturra Bitters og en frugtig calvados sammen og kaldte det en ”Opie”. Det var umuligt at se, at dette var hans anden cocktailkonkurrence, da han med et stort smil på læben og uden rystende hænder præsenterede sin cocktail og derved meldte Danmark ind i kampen om trofæet.

Efterfølgende var det de erfarne bartenderes tur, hvor en yderst snaksagelig Martin leverede hans vanlige, kontrollerede præstation. Med 6 sekunder tilbage præsenterede han en kombination af Velvet Falernum, ingefærsirup, limejuice, chokolade bitters, frisk rosmarin og calvados, som han navngav ”Give Me Love To Apples”.

Lige før aftensmad blev vinderene af konkurrencens forskellige kategorier afsløret, hvor ingen af sølvshakerne desværre faldt i danske hænder. Men vi vender forhåbentlig stærkt tilbage næste år, hvor vi nu har lært lektien om at franskmænd har mantraet ”rigeligt sukker” i ægte brødrene Price stil, når det gælder deres cocktails.

Efter prisoverrækkelserne blev vi bedt om at klæde om til det fineste tøj vi havde i kufferten, for nu stod den på galla. Efter at alle herrerne var trukket i skjorter, slips, jakkesæt og pigerne i smukke aftenkjoler, stod den på 5 retters menu i Hotel Royales store gallasal med tunge, draperede gardiner, tjenere i silkeveste og levende, klassisk musik. Det var en middagsoplevelse, der virkelig fik en til at tænke på de fornemme middagsselskaber, der blev holdt om bord på Titanic på første klasse. Undertegnede følte sig i hvert fald som Jack Dawson – ikædt de fineste klæder, men alligevel ikke helt passede ind.

Næste morgen stod den på rejsen tilbage til vante rammer og smagsløg, nu en hel del klogere på det at være er bartender virkelig varierer fra land til land, og at der inde for denne branche er ligeså mange spændende nuancer, farver og særlige kulturer som blandt landenes mange forskellige folkefærd.

Martin Rye Pedersens opskrift – ”Give me love to apples”

Alle ingredienser røres sammen i et mixing glas og serveres i et highball glas pyntet med rosmarin, æble og ingefær

Ulrich Deleuran Steffensens opskrift – ”Opie”

Alle ingredienser shakes samme og sies over i et highball glas og pyntet med en æblevifte

Konkurrencens vinderopskrift – Sigrid Sarv, Estand – ”Pomme D’amour”

Alle ingredienser shakes sammen og serveres i et nedkølet martiniglas og pyntes med kanelpulver

De danske deltagere

Er du ikke allerede medlem, så bliv medlem allerede idag: Bliv bartender Medlem

Privatlivspolitik
Dansk Bartender Laug

Denne databeskyttelsespolitik gælder for indsamling og brug af personoplysninger for Dansk Bartender Laug.

Dansk Bartender laug er dataansvarlig

Dansk Bartender laug er ansvarlig for behandlingen af dine personoplysninger. Dansk Bartender laug kontaktoplysninger er:

Dansk Bartender laug

CVR-nr: 53289614

Adresse: 

Telefon:

Mail: Info (a) bartenderen.dk

Du er altid velkommen til at kontakte Dansk Bartender Laug, hvis du har spørgsmål til behandlingen af dine personoplysninger.

Personoplysninger Dansk Bartender laug behandler

Dansk Bartender Laug behandler følgende oplysninger:

  • Navn, fødselsdato, email, adresse og tlf. nr. på kunder og samarbejdspartnere
  • Navn og email på kunder og samarbejdspartnere der kontakter os gennem vores kontaktformular på Bartenderen.dk
  • Oplysninger om adfærd på Bartenderen.dk 

Dansk Bartender Laug bruger personoplysninger til:

Dansk Bartender laug bruger personoplysninger til følgende:

  • Navn, fødselsdato, email, adresse og tlf. nr. på kunder og samarbejdspartnere, bliver brugt til at kunne opsætte tolkemøder og komme i kontakt med kunder/samarbejdspartnere
  • Navn og email på kunder og samarbejdspartnere der kontakter os gennem vores kontaktformular på Bartenderen.dk bliver brugt til at kunne komme i kontakt med kunden
  • Data om personens adfærd på Bartenderen.dk bliver brugt til at videreudvikle hjemmesiden og gøre brugerens oplevelse bedre.

Retsgrundlaget for behandling af dine personoplysninger

Når Dansk Bartender Laug behandler personoplysninger om dig, vil det typisk ske efter følgende behandlingsgrundlag:

  • Behandlingen sker på baggrund af et samtykke fra personen efter databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra a eller art. 9, stk. 2, litra a, (det vil for eksempel være tilfældet ved brug af navn og e-mail til udsendelse af nyhedsbreve, registrering og analysering af interesser og adfærd hos en bruger af en hjemmeside)
  • Behandlingen er nødvendig for, at Dansk Bartender Laug kan forfølge en berettiget interesse, som vejer tungere end personens rettigheder og personlige interesserer efter databeskyttelsesforordningens art. 6, stk. 1, litra f, (det vil for eksempel være tilfældet ved brug af navn, adresse og e-mailadresse i kundeforhold)

Videregivelse af personoplysninger

Dansk Bartender Laug videregiver dine oplysninger, hvis det er nødvendigt for at opfylde en aftale med dig, du har givet samtykke til det, eller hvis virksomheden er forpligtet til det efter gældende lovgivning.

Dine personoplysninger stammer fra

Dansk Bartender Laug indsamler alle personoplysninger gennem formularer på vores side.

Opbevaring af dine oplysninger

Dansk Bartender Laug opbevarer din personoplysninger, så længe det er nødvendigt for Dansk Bartender Laug at kunne behandle dine oplysninger, eller det følger af gældende lovgivning. Personoplysninger bliver slettet efter 5 år.

De oplysninger som Dansk Bartender Laug skal opbevare efter bogføringsloven, opbevares i løbende kalenderår plus 5 år.

Rettigheder på opskrifter

Ved indsendelse af medlemskab og efterfølgende aflevering af opskrift til Konkurrencer, afholdt eller afviklet af Dansk Bartender Laug, overdrages ophavsret til denne fuldt til Dansk Bartender Laug

Rettigheder og benyttelse af billeder samt video

Alle billeder og videoer på Bartenderen.dk er ejet af Dansk Bartender Laug eller med tilladelse fra ophavshader. Det er ikke tilladt at benytte sig af billeder fra bartenderen.dk uden skriftlig godkendelse fra foreningens bestyrrelse.

Dine rettigheder

Når Dansk Bartender Laug behandler dine personoplysninger, har du følgende rettigheder (Ønsker du at gøre brug af dine rettigheder, kan du kontakte virksomheden enten skriftligt eller telefonisk. Du kan læse mere om dine rettigheder i Datatilsynets vejledning om de registreredes rettigheder på datatilsynets hjemmeside [https://www.datatilsynet.dk/media/6565/registreredes-rettigheder.pdf]):

Ret til at trække dit samtykke tilbage

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage ved at kontakte Dansk Bartender Laug telefonisk eller pr. e-mail eller brev til Dansk Bartender Laug adresse. Hvis du trækker dit samtykke tilbage, har det ikke betydning for lovligheden af de behandlinger, som Dansk Bartender Laug allerede har foretaget på baggrund af dit samtykke. Dog vil dine oplysninger blive slettet fra vores systemer.

Ret til at få indsigt i dine oplysninger

Du kan til enhver tid få indsigt i, hvilke oplysninger Dansk Bartender Laug behandler om dig, og hvordan dine oplysninger behandles.

Ret til at få berigtiget dine oplysninger

Du har ret til at få dine oplysninger rettet, hvis Dansk Bartender Laug har urigtige oplysninger om dig.

Ret til at få slettet dine oplysninger

I visse tilfælde kan du have ret til, at Dansk Bartender Laug sletter dine oplysninger inden det tidspunkt, hvor oplysningerne almindeligvis ville blive slettet.

Ret til at få begrænset behandlingen af dine oplysninger

I visse tilfælde kan du have ret til at få behandlingen af dine oplysninger begrænset. Hvis du har ret til at få begrænset behandlingen, må Dansk Bartender v fremover kun behandle oplysningerne, bortset fra opbevaring, med dit samtykke, eller med henblik på at retskrav kan fastlægges, gøres gældende eller forsvares, eller for at beskytte en person eller vigtige samfundsinteresser.

Ret til at gøre indsigelse mod behandlingen

I visse tilfælde har du ret til at gøre indsigelse mod Dansk Bartender Laug behandling af dine personoplysninger. Du kan også gøre indsigelse mod behandling af dine oplysninger til direkte markedsføring.

Dataportabilitet

I visse tilfælde har du ret til få flyttet dine Dansk Bartender laug fra virksomheden til en anden dataansvarlig eller at få dem udleveret i et struktureret og maskinlæsbart format.

Klage til Datatilsynet

Du har mulighed for at klage over virksomhedens behandling af dine personoplysninger til Datatilsynet på tlf. 33193200 eller e-mail: dt@datatilsynet.dk.

Strengt nødvendige cookies

Strengt nødvendige cookies skal være slået til hele tiden, hvis vi skal kunne gennem dine cookiepræferencer.

Hvis du deaktiverer denne cookie/cookies, kan vi ikke gemme dine præferencer. Dette betyder, at du skal tage stilling til cookies hver gang du besøger bartenderen.dk.

3. parts cookies

Dette website bruger Google Analytics til at samle anonym data som f.eks. mængden af besøgende og de mest populære sider. Dette hjælper os med, at forbedre vores produkt.